Case 20: Van verloederde plek tot parkje met cachet
JES stadslabo, een stedelijke jeugdwerking, bouwde sinds de oprichting in 1984 een flinke staat van dienst op in Brussel, Gent en Antwerpen. Yota! is sinds 2002 een deelstructuur van de organisatie. Ze werkt aan jeugdparticipatie in de publieke ruimte, met onder meer een werking in en om het Saint-Rémypark in de Molenbeekse Havenwijk. Het parkje (goed voor 5,5 are) kwam er in de late jaren 1990, als een van de kleine ingrepen in de verloederde ruimte van laag-Molenbeek. Dit rapport beschrijft interpersoonlijke praktijken in het onderhandelingsproces voor een nieuw ontwerp van het park én tussen kinderen in het vernieuwde park.
Yota! (goed voor vier van de zowat negentig Brusselse JES-medewerkers) legt zich toe op kinder- en jeugdparticipatie om tot een meer kindvriendelijke openbare ruimte te komen. Het uitgangspunt: kinderen zijn zowel mede-eigenaars als experts. Door actie, dialoog en ondersteuning kunnen zij hun behoeften en verlangens formuleren én ook realiseren.
Hoe kunnen we wensen en noden van de lokale kinderen in rekening brengen bij de heraanleg van het verwaarloosde en door een jeugdbende geclaimde St.-Rémypark? Dit was de centrale vraag gesteld aan Yota! door de gemeente Molenbeek. Na een lang proces van vindplaatsgericht werken en participatieve samenwerking met jongeren in deze ruimte was de organisatie de aangewezen partner om de noden van de kinderen te laten opnemen in een nieuw ontwerp voor de heraanleg van het parkje. Bovendien paste de herontwikkeling van het park in het grotere plaatje van het duurzame wijkcontract ‘Rond Leopold II’. Dat behelst nog zes andere ingrepen om en bij de Leopold II-laan. Wijkcontracten leggen de nadruk op duurzame ontwikkeling en burgerparticipatie.
De centrale interacties verliepen tussen de architecte, de medewerkster van Yota! (die de buurt en de jongeren erg goed kent), de gemeente en lokale gebruikers van het parkje, onder wie de jeugd. De gegevens hierover in het rapport komen uit interviews. De data over de interpersoonlijke praktijken tussen de kinderen daarentegen komen van reactieve en passieve observatie ter plekke (aantekeningen, schetsen van handelingen, houdingen enz.; periode april-juni 2016). ‘Reactief’ betekent dat indirecte actie (met een hond gaan wandelen of tekenen of…) al snel kan leiden tot gesprekken, wat op zijn beurt vormen van observatie toelaat. Een interessante wijze om met kinderen onder de tien jaar in contact te komen.
Een uitnodigende plaatsHet oude parkje was een verloederd, moeilijk toegankelijk toevluchts- en hangoord dat werd geclaimd door één hiërarchisch georganiseerde jeugdbende. Dit veroorzaakte daden van agressie door clashes met andere bendes. Er was ook een problematiek van drugsgebruik en een algemeen aanvoelen van minderwaardigheid: “Voor ons zijn er geen mooie openbare ruimtes.” |
PlaatsMet Diegem zoeken we naar nieuwe vormen van solidariteit op concrete plaatsen (hier), daar waar mensen van heel verscheiden culturele achtergronden (al dan niet gedwongen) nabij zijn. Wat typeert de plaats waar deze case zich afspeelt? |