"Burgerschapspraktijken in de context van gedwongen nabijheid in het dagelijkse leven vormen belangrijke momenten van sociaal leren. Daar worden nieuwe en innovatieve manieren ontwikkeld om grensoverschrijdende solidariteit in diverse samenlevingen te voeden."
Deze theoretische hypothese steunt op de stand van zaken van complementaire wetenschappelijke inzichten uit de sociologie, sociale geografie en ruimtelijke planning, politieke wetenschappen en sociale en culturele pedagogiek.
Deze hypothese is nog maar zelden grondig empirisch verkend en getest. Daar wil DieGem een bijdrage aan leveren op basis van drie wetenschappelijke doelstellingen:
Op interdisciplinaire wijze gebruikt DieGem de meest recente inzichten over plaats, leren en burgerschap, gericht op het herdenken van solidariteit in diversiteit om:
De case studies situeren zich op vier domeinen van het dagelijkse leven: wonen, werken, leren en vrije tijd. In elk van die cases analyseert DieGem de vooronderstellingen, de specificiteit en de gevolgen van de ingezette interventiestrategieën en de geplande en ongeplande impact van de vigerende beoordelingsstrategieën voor deze interventies.